‘Moet ik dat echt oefenen?’
‘Ik heb daar echt geen zin in.’
‘Dat is veel te moeilijk’.
Bijna ieder kind heeft op een bepaald moment wel moeite om de leerstof van in de klas te verwerken. Lezen, spelling of rekenen zijn dan logischerwijs misschien niet het lievelingsvak van zoon of dochter. Op dit moment kunnen we vaak spreken van een ‘leerproblemen’. We oefenen samen gericht op alle moeilijkheden en remediëren alles wat nodig is om de achterstand terug in te halen .
Het kan natuurlijk ook dat er na 6 maanden intensieve therapie, en zonder duidelijke aanwijzing, nog steeds problemen zijn. Ook de ondersteuning van de school blijkt daarnaast niet genoeg te helpen. Met andere wooorden:
‘Het lukt maar niet.’
Op dat moment kan er sprake zijn van een leerstoornis. Je hebt er al over gehoord: ‘dyslexie’ voor problemen met lezen, ‘dyscalculie’ voor problemen met rekenen en ‘dysorthografie’ voor problemen met schrijven. Na wat extra onderzoek kunnen we hier zeker van zijn.
Bij het behandelen van zowel de leerproblemen als de leerstoornissen werk ik atlijd intensief samen met de school en met de ouder(s).