Duwt jouw tong tijdens het slikken tegen je tanden? Of zit jouw tong zelfs voor een deel tussen jouw tanden?
Ligt jouw tong op de bodem van je mond als je in de zetel zit?
Heb je het gevoel dat je soms lispelt en dat je tijdens het spreken vaak je tong tegen of tussen je tanden voelt zitten?
Dan heb je baat bij OMFT.
OMFT staat voor ‘oro-myofunctionele therapie’ ofwel therapie voor afwijkend mondgedrag.
Mensen staan vaak niet stil bij de gevolgen van foutieve mondgewoonten. Sommige van deze foutieve mondgewoonten ken je al: mondademen, duimen, en nagelbijten. Maar ook een foute tongpositie in rust en tijdens het slikken en praten kan ervoor zorgen dat de vorm van de mond en de stand van de tanden en kiezen beïnvloed wordt.
In OMFT wordt er gewerkt op het corrigeren van het afwijkend mondgedrag door het evenwicht te herstellen tussen de tong-, lip- en wangspieren. Er wordt o.a. gewerkt aan articulatie en een correcte manier van slikken wordt aangeleerd.
‘Mensen rond mij begrijpen me soms niet goed. Ze zeggen dat ik mompel.’
‘Als ik ’s avonds thuis kom van mijn werk heb ik bijna geen stem meer. Dat is echt lastig.’
Je stem verkeerd gebruiken, of misschien zelfs misbruiken, kan grote gevolgen hebben. Knobbeltjes, cystes, etc. zijn maar enkele voorbeelden van wat een langdurig stemmisbruik kan teweegbrengen.
Laat me wel even duidelijk zijn. Je hoeft zeker niet al knobbeltjes te hebben om stemtherapie op te starten. Leren hoe je je stem het best kan gebruiken is heel belangrijk. Zeker wanneer je voor je beroep veel moet spreken.
Samen gaan we op zoek naar wat de (eventuele) stemproblemen zou kunnen veroorzaken. We pakken deze problemen samen aan en zorgen er zo voor dat je je stem optimaal leert gebruiken.
‘Ik ben vaak hees. Hoe komt dat toch?’
‘Mensen rond mij begrijpen me soms niet goed. Ze zeggen dat ik mompel.’
‘Als ik ’s avonds thuis kom van mijn werk heb ik bijna geen stem meer. Dat is echt lastig.’
Je stem verkeerd gebruiken, of misschien zelfs misbruiken, kan grote gevolgen hebben. Knobbeltjes, cystes, etc. zijn maar enkele voorbeelden van wat een langdurig stemmisbruik kan teweegbrengen.
Laat me wel even duidelijk zijn. Je hoeft zeker niet al knobbeltjes te hebben om stemtherapie op te starten. Leren hoe je je stem het best kan gebruiken is heel belangrijk. Zeker wanneer je voor je beroep veel moet spreken.
Samen gaan we op zoek naar wat de (eventuele) stemproblemen zou kunnen veroorzaken. We pakken deze problemen samen aan en zorgen er zo voor dat je je stem optimaal leert gebruiken.
‘Mama, mag ik die rode snoep hebben?’ klinkt eerder zoals dit:
‘Mama, mach ik tie jote sjnoep hebbe?’
Of misschien heb je wel al opgemerkt dat de tong tijdens het praten steeds tussen de tanden zit?
Zowel kinderen als volwassenen kunnen problemen hebben met articulatie. Tijdens articulatietherapie worden foutief uitgesproken klanken gecorrigeerd. Indien nodig wordt ook de productie van moeilijke klanken aangeleerd en ingeoefend op verschillende niveau’s.
“Die taak zou toch veel sneller gaan als mijn kind al goed kon typen.”
Blind kunnen typen wordt steeds belangrijker. Op school wordt er ook steeds vroeger gebruik gemaakt van een computer om de lessen te verwerken en om huistaken te maken.
Voor iedereen die vlot blind kan typen, gaat dit natuurlijk een stuk makkelijker. Op de praktijk is er een mogelijkheid om typlessen te volgen.
“Die taak zou toch veel sneller gaan als mijn kind al goed kon typen.”
Blind kunnen typen wordt steeds belangrijker. Op school wordt er ook steeds vroeger gebruik gemaakt van een computer om de lessen te verwerken en om huistaken te maken.
Voor iedereen die vlot blind kan typen, gaat dit natuurlijk een stuk makkelijker. Op de praktijk is er een mogelijkheid om typlessen te volgen.
Bijna ieder kind heeft op een bepaald moment wel moeite om de leerstof van in de klas te verwerken. Lezen, spelling of rekenen zijn dan logischerwijs misschien niet het lievelingsvak van zoon of dochter. Op dit moment kunnen we vaak spreken van een ‘leerproblemen’. We oefenen samen gericht op alle moeilijkheden en remediëren alles wat nodig is om de achterstand terug in te halen .
Het kan natuurlijk ook dat er na 6 maanden intensieve therapie, en zonder duidelijke aanwijzing, nog steeds problemen zijn. Ook de ondersteuning van de school blijkt daarnaast niet genoeg te helpen. Met andere wooorden:
‘Het lukt maar niet.’
Op dat moment kan er sprake zijn van een leerstoornis. Je hebt er al over gehoord: ‘dyslexie’ voor problemen met lezen, ‘dyscalculie’ voor problemen met rekenen en ‘dysorthografie’ voor problemen met schrijven. Na wat extra onderzoek kunnen we hier zeker van zijn.
Bij het behandelen van zowel de leerproblemen als de leerstoornissen werk ik atlijd intensief samen met de school en met de ouder(s).
‘De juf of meester begrijpt mijn kind echt moeilijk.’
‘Ik heb het gevoel dat mijn kind niet snapt wat ik zeg.’
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen unieke manier en op zijn eigen tempo. Bij sommige kinderen verloopt de taalontwikkeling echter wat trager dan bij anderen. In dit geval kan er sprake zijn van een vertraagde taalontwikkeling.
Wanneer er, zonder andere duidelijke oorzaak, grotere taalproblemen aanwezig zijn en de taalontwikkeling opmerkelijk moeizamer verloopt, dan kan er sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis.
Ik kan je kind zowel helpen bij een taalvertraging als bij een taalontwikkelingsstoornis. Op een speelse manier worden taalvorm, taalinhoud en taalgebruik onder handen genomen.
Bij het behandelen van zowel de vertraagde taalontwikkeling als bij de taalstoornissen werk ik atlijd intensief samen met de school en met de ouder(s).
‘De zinnen die mijn kind maakt zijn zo raar.’
‘De juf of meester begrijpt mijn kind echt moeilijk.’
‘Ik heb het gevoel dat mijn kind niet snapt wat ik zeg.’
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen unieke manier en op zijn eigen tempo. Bij sommige kinderen verloopt de taalontwikkeling echter wat trager dan bij anderen. In dit geval kan er sprake zijn van een vertraagde taalontwikkeling.
Wanneer er, zonder andere duidelijke oorzaak, grotere taalproblemen aanwezig zijn en de taalontwikkeling opmerkelijk moeizamer verloopt, dan kan er sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis.
Ik kan je kind zowel helpen bij een taalvertraging als bij een taalontwikkelingsstoornis. Op een speelse manier worden taalvorm, taalinhoud en taalgebruik onder handen genomen.
Bij het behandelen van zowel de vertraagde taalontwikkeling als bij de taalstoornissen werk ik atlijd intensief samen met de school en met de ouder(s).